Акварельні мандри рівненського митця Александра Бобришева

Польський Кошалін, Слупськ, Гданськ, Гдиня, Сопот, Пйотркув-Трибунальський, Будапешт, Сперлонга, Фабріано, Сорренто, Урбіно… Такий калейдоскоп вражень знайшов своє відображення в роботах рівненського аквареліста Александра Бобришева. Днями художник презентував у Рівному нову персональну виставку, яка стала своєрідним творчим підсумком останніх двох років роботи.


Протягом цього часу митцю пощастило побувати на багатьох міжнародних фестивалях та пленерах, відвідавши чимало живописних місць у Північній Європі, на Балтійському узбережжі та в Італії. Відтак виставка отримала промовисту назву із запахом моря – «Від Балтики до Тірренського моря».

В експозицію виставки увійшло близько 40 робіт, які раніше не виставлялися в Рівному. Втім, автор вирішив одразу не перенасичувати виставкову залу, а міняти та додавати деякі роботи протягом періоду виставки, раз у раз оновлюючи експозицію.

На відкриття виставки завітало чимало колег, друзів та шанувальників творчості рівненського митця, відомого далеко за межами країни. Гості вітали художника з довгоочікуваною персональною виставкою, наголошуючи, що це непересічна подія для міста, адже акварелістів такого рівня в Україні можна порахувати на пальцях.

Нагадаємо, Александр Бобришев родом із Харкова, але багато років живе і працює в Рівному. 31 рік тому тут відбулася перша його персональна виставка, на якій було представлено понад 60 робіт графіки та живопису – олія, акварель. Нині митець має за плечима десятки персональних виставок в Україні, Польщі, Угорщині, участь у десятках національних українських виставок у Києві та Рівному, а також у міжнародних акварельних конкурсах та фестивалях (Польща, Угорщина, Білорусь, Туреччина, Албанія, Болгарія, Словаччина, Італія, Індія, Пакистан, Гонконг, Таїланд тощо).

Нині Александр Бобришев надає перевагу акварелі, саме тут відчуваючи себе у своїй стихії. Він виробив власні техніки і прийоми роботи з аквареллю і свій упізнаваний художній стиль.

У 2016 році митець отримав визнання у світовій спільноті акварелістів, увійшовши у ТОП-20 за результатами 1-го Міжнародного бієнале акварелістів у Гонконзі. У цьому ж році Александр Бобришев став членом міжнародного товариства акварелістів International Watercolour Society (IWS), отримавши сертифікат представника IWS в Україні, до якої входять митці більш ніж з 80 країн світу. Рівненський аквареліст також увійшов у ТОП-30 найкращих акварелістів світу в Таїланді (2016) та ТОП-20 у Туреччині (2017).

Його називають майстром акварелі, з-під пензлів якого у неперевершеній грі кольору і світла на папері оживає блакить і зелень поліських озер, річок, лісів, перегукуються кримські мотиви, заворожують зимові пейзажі, романтика нічного європейського міста…. Не менше надихають художника квіти, соковиті фрукти та капризи сонця, що бавиться у верхівках дерев. Здається, у будь-якому фрагменті природи він здатен побачити момент істини, не просто зафіксувавши картинку і своє враження від неї, а вдихнувши новий зміст, глибинний підтекст і художнє переосмислення дійсності.

Морська тематика потужним лейтмотивом проходить крізь усю творчість художника, і роботи останніх років не є винятком. Незважаючи на це у представленому доробку, окрім морських пейзажів півдня Італії, балтійських краєвидів із білосніжним піском та соснами, можна побачити чимало акварелей, присвячених урбаністичній тематиці, натюрмортів, портретів. Це, зокрема, два портрети польського скульптора Казіміжа Костки, один з яких отримав назву «Внутрішній спокій – це все, що нам треба», а також портрет пам’яті художника Ростислава Звягінцева та портрета пасічника.

До слова, портрети скульптора є знаковими для Александра, адже принесли йому успіх на  міжнародних виставках. Портрет Казіміжа Костки увійшов у ТОП-20 на виставці IWS в Гонконзі, а робота «Внутрішній спокій» представляла Україну в залі лідерів на Фабріано-2017 в Італії.  І в цьому контексті під час презентації колеги неодноразово підкреслювали нові підходи митця у створенні портретних робіт.

Як зазначив доцент кафедри дизайну та основ архітектури Інституту архітектури «Львівської політехніки», кандидат мистецтвознавства Ігор Юрченко, який спеціально завітав до Рівного на виставку Александра Бобришева, в цьому, зокрема, відчувається його зріст як майстра.

– Я також займаюсь аквареллю, і знаю, наскільки це складна техніка, капризна як жінка. Сьогодні ми бачимо тут чимало робіт, різних за жанрами, техніками, але за цим стоїть не тільки талант, але і багато кропіткої роботи, яка потребує відданості і терплячості, якої Александру не позичати. Я слідкую за творчістю Александра у Фейсбуці і знаю, що останнім часом у нього з’явилося багато цікавих робіт у техніці по вологому паперу. Також приємно, що в сюжетах з’являється людина, і тут ми бачимо нові підходи в портретному жанрі – в плані трактовки форми, кольору, дуже ніжна палітра. Загалом усі роботи дуже світлі, просторові, мають різну колористичну будову, цікаву композицію.

Крім цього, мистецтвознавці відзначають і великий – виставковий формат акварелей Александра Бобришева, де можна бачити всі нюанси, цікаві для митців та фахівців.

Поділилась своїми враженнями від виставки і рівненська художниця-текстильниця Тетяна Лукашевич.

– Раніше Александр «балував» нас персональними виставками два рази на рік, і особливо вражало, коли це були тематичні виставки, наприклад, присвячені темі зими або цикл «Нічне місто». Ця виставка є дуже різножанровою та  різноплановою, але, напевно, це відповідь на питання «що надихає митця», на яке завжди важко відповісти словами. Йому вдається часто бувати за кордоном, на пленерах, і ми бачимо результат цих поїздок. І це добре, коли мандри світом повертаються до Рівного у вигляді таких вражень художника.

Гості, що завітали на виставку, не стримували свого захоплення від світлих, насичених повітрям Балтики та теплотою півдня Італії акварелей, що буквально просякнуті свіжістю, сонцем, запахом моря. І хоча чимало картин присвячені іншим – не мариністичним сюжетам, а у деяких пейзажах море лише вгадується за пагорбами, соснами та горизонтом, все одно його присутність відчувається як дещо невловиме, цілісне, підсвідоме, але те, що гармонізує художній простір експозиції.

Сам Александр впевнений, що представлені роботи, незважаючи на різножанровість, також складають певний цикл, який можна було би охарактеризувати як мандри. Це нова земля, різна природа, нові міста, знайомства… Так, ці мандри охопили територію від Балтійського узбережжя на півночі Польщі до курортів на Тірренському морі – Сперлонга, Сорренто, Урбіно. Але крім цього, виставка об’єднала і зимові пейзажі, написані в Рівному, і кримські краєвиди під Феодосією, і враження від польських міст та містечок. Літо тут плавно перетікає в зиму, річки – в море, сонячні галявини – у вогні нічного міста.

Невимовна легкість буття – так хтось із друзів охарактеризував роботи Александра Бобришева. Саме в цьому і полягає його «фішка»: незважаючи на важку техніку акварелі, досягнути відчуття, що все це зроблено легко і невимушено.

Як зізнається митець, часом для цього потрібно «зіпсувати» чимало паперу, зробити десятки ескізів, і один і той самий пейзаж може бути написаний кілька разів, у різних варіаціях.

– Це постійний пошук. Пошук тієї самої «легкості», коли складається враження, що це написано якось дуже легко, без насилля, ніби фарба сама розтікається на папері, даючи, наприклад, саме ту потрібну фактуру піску, тіні, неба… Має бути відчуття, що картинка не вимучена довгими годинами промальовування, а зроблена кількома рухами пензля. Інколи буває, що автор працює далі і тоді  втрачається свіжість, тоді як важливо вчасно зупинитися. Тому і стараюсь досягти того балансу, коли готова робота знову і знову живе при погляді на неї, – додає Александр.

Нині художник зізнається, що його знову тягне на природу. А зима знову проситься на папір. Одна з найсвіжіших робіт (вже поповнила експозицію) – написана буквально через кілька днів після відкриття виставки, коли лютий потішив нас снігопадом. Втім, каже, Александр, для натхнення потрібно втікати з майстерні, походити-поблукати засніженими пагорбами, поморозити носа… Тоді це буде справжня зима, і справжня акварель.

Виставка «Від Балтики до Тірренського моря» триватиме до 28 лютого у Виставковій залі Рівненської обласної організації Національної спілки художників України. Вхід вільний.

Вам також можуть сподобатись
Комментарі
Завантаження...
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ