Дірки та колізії законодавства: нові деталі аварії, в якій загинуло десятеро осіб

П’ятниця, 20 липня, стала чорним днем у країні. У двох масштабних ДТП загинуло 15 осіб, ще 20 отримали поранення різного ступеня тяжкості. Того ж дня у Міністерстві внутрішніх справ вирішили скликати термінову нараду щодо стану безпеки дорожнього руху.

На Рівненщині про стан безпеки дорожнього руху говорили вже під час засідання колегії. Тоді ж поговорили і про «дірки» у законодавстві та мораторії, які ведуть в нікуди.

Одна зі страшних аварій, в якій загинуло десятеро людей і ще десять отримали травми, сталася на Житомирщині. Серед загиблих був громадянин Грузії. Водій маршрутки, 40-річний житель Рівного, та ще 9 його пасажирів від отриманих травм загинули. Вже пізніше фахівці повідомили, що напередодні водій позичив мікроавтобус у друзів і рушив на Київ, а наступного дня повертався назад із людьми, перевозити яких не мав жодного права.

– Перевезення взагалі  нелегальне, ніяких дозвільних документів не було, і взагалі  у того водія навіть не було посвідчення категорії D, він не мав права керувати автобусом, – розповів заступник начальника управління Державної служби «Укртрансбезпека» Іван Герега.

Фірма, яка мала право на нерегулярні перевезення, зареєстрована в хаті у селі під Рівним. Її парк – це один мікроавтобус, який позичили другу

– Дана громадянка отримала ліцензію в січні цього року, подавши відповідні документи до органу ліцензування, яким є «Укртрансбезпека». На сайті «Укртрансбезпеки» зареєстровано її звернення і ліцензія. Але за ліцензію вона не заплатила (1762 гривень – ред.), хоча це обов’язкова умова. Станом на сьогоднішній день ліцензія не анульована, тобто вона законно була ліцензіатом. Інформації про те, який вид перевезень вона здійснювала, ми не маємо. Автобус, відповідно до бази даних єдиної інформаційної системи, мав право перевозити 17 осіб. Він дообладнаний до 16 встановлених заводом -виробником місць було додано ще одне. А в ДТП, як ми знаємо, постраждало більше … – розповідає начальник управління Укртрансбезпеки в Рівненській області Микола Коваленко.

За даними управління, за участю ліцензованого транспортного засобу на території області було скоєно 68 ДТП, в яких загинуло 8 осіб і постраждало 24. Проблема в тому, що з 1 січня 2014 року було введено мораторій на проведення планових перевірок. Тож тепер, відповідно до закону України про автомобільний транспорт, працівники Укртрансбезпеки можуть здійснювати виключно рейдові перевірки, тобто перевірки лише на дорогах.

– Здійснюючи такі рейдові перевірки, з початку року ми перевірили 8342 одиниці транспортних засобів. При цьому виявили 2709 порушень, винесено понад дві тисячі постанов на загальну суму 1,938 мільйона гривень. У визначений період ми маємо право перевіряти у перевізників наявність документів на той чи інший вид перевезень. Перевезення у нас є регулярні, регулярні спеціальні і нерегулярні. Якраз от на нерегулярних перевезеннях стаються такі прикрі випадки. Можу сказати, що у нас в області станом на 1 липня було зареєстровано 1389 ліцензіатів. Для того щоб отримати ліцензію, потрібно просто написати заяву, додати чотири документи, заплатити всього 1762 гривні і все – ти ліцензіат. Ліцензія на сьогоднішній день не видається, вона реєструється. І ліцензіат повідомляється через засоби комунікації, які він вказав у своєму зверненні на отримання ліцензії. Диспозиція полягає в тому, що є суб’єкти господарювання, які мають право на переобладнання і дообладнання автобусів. Вони законні. Такі автобуси запросто реєструють, він іде в роботу. Зрозуміло, що вимог безпеки там нуль, але це законно. І в  цій ситуації (про смертельну аварію на Житомирщині – ред.) використовувався транспорт просто по-чорному, – розповідає Микола Коваленко.

На поліпшення ситуації тепер на дорогах області щоденно дві-три бригади Укртрансбезпеки здійснюють «тотальний контроль». Однак фахівці зауважують, аби заходи мали позитивний результат, необхідно збільшити чисельність працівників, а відповідно, і бригад на дорогах області. Бо ж зараз на «тотальний контроль» виїздить всього 13 фахівців, у той час як в сусідній Польщі – 80-90.

Паралельно з управлінням Укртрансбезпеки за безпекою на дорогах стежать і патрульні поліцейські. Полісмени зауважують, що тільки за останні вісім місяців, оглянувши майже 7 тисяч автобусів, склали понад півтисячі протоколів про порушення. З них 3 – за кермування у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння, 84 – за несправність маршруток, 38 – за відсутність документів, 59 – за відсутність проходження обов’язкового технічного контролю.

Попри те, що операція «Перевізник» проводиться не один раз на рік, порушників виявляють систематично.

 – Остання операція «Перевізник» в області закінчилася 5 липня. Вже після смертельного ДТП стартувала нова операція «Перевізник». За 4 дні перевірок на дорогах виявили 4 несправних автобуси, 10 – без техогляду, 11 – переобладнаних з порушеннями, – розповідає начальник відділу безпеки дорожнього руху патрульної поліції Рівненщини Сергій Коханюк.

У поліції переконані, якби відмінили мораторій на перевірки, порушників було б ще більше. Хоча додають, що крім мораторію колізій у законодавстві вистачає.

– Справа в тому, що під час ліквідації ДАІ та створення Нацполіції і Патрульної поліції багато нормативних актів не набрали законної сили або не були приведені у відповідність до закону про Нацполіцію. А ще ми не можемо здійснювати перевірки на підприємстві у зв’язку з мораторієм. Тож, по суті, можемо перевіряти машини тільки на лінії, однак, разом з тим, через відсутність порядку проведення таких перевірок практично виконати перевірку як слід не можемо. По суті ми навіть не можемо перевірити наявність шляхових листів, якими передбачалося б, де мав бути штамп лікаря і механіка, який випускав на лінію транспортний засіб. Водії не зобов’язані нам їх пред’являти. Цією «діркою» в законодавстві користуються всі і зауважують, що ми повинні вимагати тільки три документи: посвідчення водія, свідоцтво про реєстрацію і в разі скоєння правопорушення або ДТП – страховий поліс. Навіть протокол обов’язкового технічного контролю водії возити із собою не зобов’язані, – зауважує Коханюк.

Так само, за словами Сергія Коханюка, є великою проблемою притягнення до відповідальності посадових осіб, які здійснюють випуск на маршрути несправних автобусів чи нетверезих водіїв. Бо встановити, звідки виїжджав автобус на маршрут, важко. Особливо це стосується перевізників, які здійснюють нерегулярні перевезення і з якими трапляється найбільше ДТП у державі.

– Водіїв «нерегулярщиків» взагалі виявити важко, практично неможливо. Бо звідки вони відправляються – інформації ми не маємо, де у них база, де вони проходять лікарів – теж інформації нема, і встановити, коли вони їдуть, практично неможливо, – резюмує Коханюк.

А ще, за даними управління Укртрансбезпеки Рівненщини, на території країни по суті не може здійснюватися контроль за дотриманням режиму праці та відпочинку. Такий контроль, відповідно до чинного законодавства, може здійснюватися виключно у випадках, коли наші громадяни перевозять пасажирів або вантажі за межі України.

Правоохоронці та представники Укртрансбезпеки просять скасувати мораторій на проведення планових перевірок перевізників, а ще заборонити використання дообладнаних та переобладнаних автобусів для перевезення пасажирів. Кажуть, вважливо ввести контроль за дотриманням режиму праці та відпочинку водія. Адже чималий відсоток ДТП стаються саме тому, що водії просто засинають за кермом.

Вам також можуть сподобатись
Комментарі
Завантаження...
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ