Рівне «причешуть». А поки – три роки мораторію на рекламу

Ситуація з хаотичним розміщенням реклами у Рівному призвела до того, що міська влада вдалася до крайніх заходів. На минулому засіданні виконкому Рівнеради, 17 квітня, було прийнято рішення про запровадження мораторію на розміщення зовнішньої реклами терміном на три роки. За цей час Управління ЖКГ має демонтувати всі незаконні конструкції, а міські управлінці напрацювати прозорий і чіткий механізм видачі дозволів на розміщення реклами. Яким чином це відбуватиметься, які ресурси для цього потрібні і чи врятує зрештою мораторій архітектурне обличчя міста, про це та інше говорили чиновники та активісти.

Чіткі правила гри для всіх

Раніше у Рівному вже приймався мораторій на розміщення реклами терміном дії на рік. Цього разу вже на засіданні виконавчого комітету міський голова Володимир Хомко вніс пропозицію запровадити мораторій на три роки. Відтак відповідно до Конституції України, рішення виконкому є обов’язковим для виконання для всіх на території Рівного.

За словами заступника міського голови Рівного Віталія Германа, таке рішення було прийнято на підставі звернення громадської організації «Рекламісти Рівненщини».

– На сьогодні у Рівному є дуже багато рекламного сміття, некоректної реклами, яка виглядає не зовсім естетично, зокрема у центрі міста. Основне завдання мораторію – зупинитися, поставити на паузу цей процес і відпрацювати нові процеси видачі дозволів і розміщення реклами у місті, – пояснює Віталій Герман.

Відтак за період мораторію міська влада планує:

  1. Визначити, яка саме реклама взагалі не потрібна місту Рівне;
  2. Провести інвентаризацію раніше виданих дозволів;
  3. Визначитися з поняттями: що таке вивіски – інформація про суб’єктів господарювання, і що таке власне зовнішня реклама.

– На нашу думку спочатку потрібно прийняти регуляторний акт, який буде визначати процедуру надання дозволу на розміщення вивісок, а вже потім відпрацювати процедуру видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами. Такий довготривалий процес запровадження цього мораторію надасть нам можливість проаналізувати ситуацію, яка склалася у Рівному, і прийняти чіткі, прозорі і зрозумілі правила гри для всіх, – додає заступник міського голови.

Один в полі не воїн: чиновники просять допомоги рівнян

Як пояснює представник Управління житлово-комунального господарства Наталія Радаєва, інвентаризацію рекламних засобів будуть проводити повулично, а також запрошувати громадськість допомагати виявляти незаконну рекламу.

– Ми пропонуватимемо власникам демонтувати незаконні конструкції власними силами, а в разі відмови будемо демонтувати управлінням або підрядними організаціями – комунальними підприємствами. Тобто якщо власник не демонтує власними силами, тоді робочим органам надсилається припис про демонтаж, який має бути виконаний протягом 5 робочих днів. Якщо умови, вказані в приписі, не виконані, тоді будемо демонтувати силами управління, – зазначає Наталія Радаєва.

В управління ЖКГ на сьогодні вже мають досвід демонтажу незаконних рекламних конструкцій, але здебільшого, каже Наталія Радаєва, демонтувати плакати на огорожах, дрібні конструкції. До більш масштабних конструкцій руки у чиновників ще не дійшли – мовляв, в УЖКГ працює лише один спеціаліст, який тягне на собі всю зовнішню рекламу, а відтак фізично не може впоратися з усіма порушниками. Саме тому міська влада просить рівнян бути не байдужими і допомагати у виявленні незаконної реклами. А запровадження мораторію, у свою чергу, розвантажить виконавчі органи міської ради від підготовки цих проектів рішень, надасть можливість більш глибоко розібратися у процесах і підготувати прозорий нормативно-правовий акт місцевого рівня.

Порушників буде занесено на карту

Чиновники впевнені, що за три роки зможуть напрацювати необхідний проект регуляторного акту. Більше того, на сьогодні вже готується геоінформаційний портал міста, на якому, зокрема, будуть нанесені і всі законні та незаконні рекламні конструкції. Як нагадав Віталій Герман, міська рада підтримала пропозицію по створенню геоінформаційного порталу відкритих даних Рівного, і управлінню архітектури і містобудування в цьому році виділені значні кошти на реалізацію цього проекту – більше 2 млн грн. Відтак була підписана угода із київською компанією, яка працює на базі Інституту картографії і геодезії Київського науково-дослідного інституту, роботи по реалізації проекту вже виконуються, і за пару місяців, обіцяє заступник міського голови, рівняни вже зможуть побачити такий портал. Саме тому, додає Герман, повноваження у сфері надання дозволів у сфері розміщення зовнішньої реклами міський голова  передав управлінню містобудування та архітектури. Це також було озвучено на останньому засіданні виконкому.

– Що ми хочемо зробити? Зараз на базі містобудівного кадастру ми ведемо облік зелених насаджень, будівель, споруд, закладів громадського призначення. Одним з елементів буде також і зовнішня реклама, щоб кожен мешканець Рівного міг зайти на геоінформаційний портал і подивитися бігборд, який його цікавить, дізнатися для якого суб’єкта господарювання виданий дозвіл, термін дії тощо. Тому інвентаризація діючих дозволів буде проводитися уже із занесенням на геоінформаційний портал міста, – зазначив Віталій Герман.

Без біл-бордів – як у Європі?

Крім цього, чиновники пішли ще далі і подумують над тим, щоб у Рівному  взагалі заборонити біл-борди. Адже в Європі, наприклад, у Берліні, неможливо зустріти у центральній частині міста біл-борд, так само як і у Стокгольмі, в центрі Риму тощо.

– Ми будемо намагатися включити у правила благоустрою міста Рівне таку норму, що на території Рівного забороняється розміщення бігбордів. І якщо депутати Рівнеради проголосують і затвердять ці правила, то вони будуть обов’язковими для виконання для всіх на території міста, – додає Герман.

У свою чергу рівненський активіст, урбаніст Дмитро Котляров впевнений, що мораторій на рекламу – це лише перші кроки довгої ланки дій, в результаті яких виявлять та приберуть незаконні конструкції, з часом напрацюється певна стилістика, загальні правила розташування. Але, на думку урбаніста, у нас треба більше працювати зі свідомістю людей і переконувати їх якимись більш м’якими методами, адже, мовляв, мораторій – це жорстко, але поки що це перший важливий крок до того, щоб наше місто стало гарніше і привітніше до людей.

Три роки – не забагато?

Щодо термінів дії мораторію, то активіст побоюється, що три роки – це не так вже і багато, якщо зважити на те, скільки часу тривали одні лише публічні обговорення щодо вивісок. При видимій простоті проблеми, насправді все набагато складніше. Справа в тому, що поняття «вивіска», на яку не потрібно дозволів,  і «зовнішня реклама» межують між собою, і багато суб’єктів господарювання маніпулюють цими поняттями. Наприклад, заклеюють вітрини магазинів і говорять, що це вивіска, а натомість це вже замаскована зовнішня реклама.

– Щоб не було підміни понять, ми запровадили публічні обговорення по вивісках – щоб усі зрозуміли, які параметри, габаритні розміри, які стандарти для вивісок, – пояснює Віталій Герман. – Адже якщо не визначимось, що таке власне вивіска і не затвердимо порядок їх розміщення, не можна боротися із незаконним розміщенням зовнішньою рекламою. Ви ж бачите, що робиться по місту – всі нежитлові приміщення заклеєні, фасади будівель громадського призначення, житлових будинків, вітрини магазинів – космолот і т.д. І всі добре розуміють, що там знаходиться.

Отже, за півроку роботи робочої групи, яка вивчала питання, відбулося 4 публічних обговорення. І за словами Дмитра Котлярова, який з групою активістів також долучився до обговорення, при всій нібито прозорості питання, процес вивчення параметрів вивісок на сьогодні лише набув рис якогось документа, який наразі переданий в управління містобудування та архітектури для вичитки. В ході публічних обговорень в нього було внесено чимало правок і побажань, і наразі юристи перевіряють, чи всі ці побажання та ідеї не суперечать чинному законодавству. А вже потому готуватимуть процедуру погодження в усіх органах місцевого самоврядування, щоб потім він міг бути винесений на затвердження на виконкомі та сесії Рівнеради.

– 6 місяців тому, коли ми тільки починали розмову про вивіски, я думав, що 3 роки – це настільки довгий строк, що можна злітати на Марс і назад. Зараз, при тому що з вивіскою ніби все так просто, напевно, відсотків 80 людей тільки порозумілися і випрацювали шлях, в якому нам потрібно рухатися. Здавалося б, потрібно зробити два кроки – зрозуміти, що таке вивіска, і які вивіски не повинні бути. Але робоча група працює вже 6 місяців. При тому що в Україні вже напрацьовано і працює купа правил, які ми аналізували, а головний меседж, що вивіска – це не для привернення клієнтів і не для рекламування, а про означення місця розташування. Тому якщо громадськість, підприємці, рекламісти не впряжуться у цей процес, то нам і 3 роки буде мало і, мабуть, взагалі воно забуксує, – додає Дмитро Котляров.

Реклама – не єдиний спосіб комунікації з клієнтом

На сьогодні у Рівному офіційно видані дозволи на 129 сітілайтів, 104 рекламних конструкції на фасадах та 523 білборда. Нарахування за тимчасове користування містом для розміщення реклами складає близько 270 тисяч в місяць. Відтак до міського бюджету за минулий рік надійшло близько 2,7 млн гривень. В управління ЖКГ запевняють, що таких рекламодавців, що не платять, наразі немає. А от скільки реклами у Рівному розміщено без дозволів, управлінцям достеменно невідомо.

Якщо ж говорити про порушення, то в адміністративному кодексі за порушення правил благоустрою передбачена санкція – штраф від 850 до 1700 грн. Тобто зовнішня реклама може бути розміщена на будівлях як комунальної, так і приватної власності. І якщо за розміщення на об’єктах комунальної власності стягується відповідна плата, то це не означає, що маючи у приватній власності житловий будинок, на ньому можна розміщувати будь-що. Є діючі правила благоустрою, які обмежують це. Якщо це зовнішня реклама, потрібно отримати дозвіл в установленому законодавством порядку. На сьогоднішній день право складати протоколи мають уповноважені особи управління ЖКГ і управління містобудування та архітектури. Рішення про застосування санкцій – мінімальної чи максимальної – приймає адміністративна комісія, яка постійно діє при виконкомі Рівнеради (Шевченка, 45).

Але, зрештою, сам факт притягнення до адміністративної відповідальності, на думку і чиновників, і активістів, проблеми не вирішує. Тому мораторій у Рівному в першу чергу має донести до представників бізнесу, які рекламують себе за допомогою візуальної реклами, що зовнішня реклама – це не єдиний спосіб комунікації з клієнтом. І, можливо, ці ресурси будуть перенаправлені в ті напрямки, які зараз недооцінені.

– Це може бути фінансування якихось заходів, соціальна активність бізнесу, підтримка різних активностей, громадських організацій – існує маса способів промоцій себе і донесення інформації про себе, – впевнений Дмитро Котляров. – Тому варто задуматись, чи дійсно вихлоп від бігборду на трасі є кращим, ніж, наприклад, допомога дітям чи нужденним.

Вам також можуть сподобатись
Комментарі
Завантаження...
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ